Felanmälan Bostad
Denna sida gäller fel som rör din bostad under garantitiden. Här hittar du information om hur du felanmäler till JM och vad som gäller för garantier. Vem som ska ta emot din felanmälan beror på vilken typ av fel som uppstått. Om något inträffar på funktioner i din bostad kan du under garantitiden kontakta JM Kundservice. Uppge alltid vad felet är samt namn, adress och telefon när du felanmäler. Anmälan kan ske direkt via länk: Felanmälan.
Felanmälan under garantitid
Om du upptäcker fel i din bostad (t.ex. el, ventilation, värme) som omfattas av garantin, ska du kontakta JM Kundservice. Garantin gäller i två år för vissa saker (t.ex. ytskikt) och fem år för andra (t.ex. byggnadsarbeten).
För att JM snabbt ska kunna hjälpa dig är det viktigt att du vid Reklamation fyller i formuläret så utförligt som möjligt:
- Ditt namn och telefonnummer
- Ditt företags namn och adress (när det gäller Lokal)
- Utförlig beskrivning av problemet.
Garantitidens omfattning
- 5 år: Byggnadsarbeten, el, värme och ventilation
- 2 år: Vitvaror, blandare och ytskikt som målning och tapetsering
Garantitiden för byggnadsarbeten är fem år, gäller till och med 15 februari 2029. För vitvaror, blandare/vs-armaturer och ytskikt som målning och tapet är garantitiden två år och sträcker sig till 15 februari 2026. Under denna tid har du rätt att få eventuella funktionsfel åtgärdade såsom fel på värme, ventilation och el.
Garantibesiktningen görs cirka två år efter slutbesiktningen. Garantitiden fastställs av huvudbesiktningsmannen och är inte beroende av köpeskillingsdatum, inflyttningsdatum eller annat datum som påverkar den enskilde bostadsrättsinnehavaren. Som regel sätts datum för start av garantitiden till tiden för medelinflyttning i projektet (ex. pågående inflyttning under 5 månader ger en start för garantitiden vid början av månad 3). Om speciella förutsättningar föreligger, kan annan starttid för garantitiden bestämmas i överenskommelse med entreprenör och bostadsrättsföreningens styrelse. Din lägenhet kontrolleras då återigen av besiktningsman. Du får i god tid besked om när besiktningen kommer äga rum. Entreprenaden anses avslutad efter godkänd slutbesiktning.
Felanmälan ska göras inom garantiperioden. Efter garantibesiktningen anmäls fel som täcks av garantin skriftligen enbart av bostadsrättsföreningens styrelse till JM på webbformulär ”Reklamation år 3-5”.
Kontakta JM Kundservice:
För fel som faller under garantin, kontakta JM Kundservice på:
- Telefon: 020-731 731
- E-post: kundservice@jm.se
Öppettider: Måndag - Fredag, kl. 07.00 - 16.00
Jour
Vid akuta fel efter kontorstid dvs efter 16.00 Måndag - Fredag samt helger, kontakta JM:s jourservice via samma telefonnummer ovan.
OBS! Jourutryckning för icke akuta fel, debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet (t.ex. stopp i avloppet) blir du betalningsskyldig.